• امروز پنجشنبه 30 فروردين 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    زیارت پرسش و پاسخ زيارت عاشورا و اربعين و زيارت وارث از كدام امام نقل شده است؟ توضيح دهيد.
     
     
     
     

    زيارت عاشورا و اربعين و زيارت وارث از كدام امام نقل شده است؟ توضيح دهيد.

    نامه الکترونیک چاپ

    زیارت عاشورا:
    این زیارت از امام باقر(ع) نقل شده است. ایشان در ایام کودکی در واقعه کربلا حضور داشته‌اند. امام این زیارت را به شخصی به نام «علقمة بن محمد حضرمی» آموخت و او نیز به «صالح بن عقبه» و «سیف بن عمیره» آن را یاد داد. ابن قولویه قمی (پدر شیخ صدوق) نیز در کتاب «کامل الزیارات» می‌نویسد: «صالح بن عقبه» و «سیف بن عمیره» نقل کرده‌اند که «علقمة بن محمد حضرمی» خدمت امام باقر(ع) رسید و از ایشان خواست به وی زیارتی بیاموزد که دو کار بُرد داشته باشد بدین معنا که: هم بتواند آن را در روز عاشورا هنگام تشرف به حرم امام حسین(ع) بخواند و هم اگر توفیق زیارت قبر امام را نداشت بتواند بوسیله آن، امام را از راه دور و یا از خانه خود زیارت کرده باشد. آن گاه امام زیارت عاشورا را به وی آموخت.
    در اواخر «مفاتیح الجنان» ذیل عنوان «حکایت سید رشتی و تشرف او به خدمت امام زمان(عج)» سفارشات موکد امام زمان (عج) نسبت به مداومت در خواندن این زیارت نقل شده است که اهمیت و اعتبار «زیارت عاشورا» نزد حضرت حجت را بر ما آشکار می‌سازد.

    زیارت اربعین:

    این زیارت از امام صادق(ع) نقل شده است. امام این زیارت را به شخصی به نام «صفوان بن مهران» آموخته و مرحوم شیخ طوسی نیز با واسطه این زیارت را در «تهذیب» و «مصباح المتهجد» آورده است.

    زیارت وارث:
    سید بن طاووس این زیارت را با چند واسطه از جابر جعفی و او از امام صادق(ع) نقل کرده است.

    منبع: پرسمان دانشجويي

    .