• امروز پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    زیارت گفتگو و خطابه مقام و جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها
     
     
     
     

    مقام و جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها

    نامه الکترونیک چاپ

    حضرت زهرا (س) با انجام تمام دستورهای الهی راجع به همسرداری به چنان مقام و فضیلتی می رسد که رسول خدا درباره اش می فرماید:خدای عزّو جل فرمود: ای احمد! اگر نبودی آسمان و افلاک را نمی آفریدم. و اگر علی نبود، تو را خلق نمی کردم. و اگر فاطمه نبود تو و علی را خلق نمی نمودم.
    همچنین روایت است از علی (ع) که از رسول الله (ص) نقل فرمود:
    زمانی که قیامت شود، منادی از عرش ندا دهد: ای گروه مردم! چشم هایتان را پایین بیندازید تا فاطمه دخترت محمّد عبور کند.( مستدرک سفینة البحار، ج3)
    رسول الله فرمود:
    إذا کان یَوم القیامة نادی منادی مِن بطنان العرض یا أهل الجَمع! نکسّوا روسَکم وَ غَضّوا أبصارکُم حتّی تجوز فاطمة (س) علی الصّراط فتمرّ معها سبعونَ ألف جاریة من الحور العین؛ زمانی که روز قیامت شود، منادی ندا دهد: ای جماعت، به زیر بیندازید سرهای خود را . پایین بیندازید سرهای خود را و پایین بیندازید چشمانتان را تا فاطمه (س) بر صراط عبور کند، پس می گذرد و با او هفتاد هزار کنیز از حوریان هست. ( کشف الغمة،ج1، ص457)
    عظمت و شرافت فاطمه، به گونه ای است که در قیامت که تکلیفی بر بندگان نیست، باز باید چشم ها بسته شود و سرها به زیر بیفتد تا دختر رسول خدا گذر نماید. مسلّم است که عرشیان هم برای این بانوی بزرگوار احترام خاصّی قائلند. این شخصیت و عزّت برای زهرا (س) در سایه بندگی و اطاعت از پروردگار حاصل شد. دانش و معرفت حضرت زهرا بر همه مردم آن زمان روشن بود. زهد و تقوا ، صبر و استقامت، پارسایی و سلوک دختر رسول خدا زبانزد دوست و دشمن بود. دختری که بارها رسول خدا درباره او فرمود:
    فاطمه بَعضَةُ منّي و هي قَلبی الّذي بینَ جَبني فَمَن آذاها فقد آذاني وَمَن آذاني فَقد آذي الله؛ فاطمه پاره تن و قلب من است که بین دو پهلویم هست . هرکسی او را اذیت کند ، مرا اذیّت کرده و کسی که مرا اذیّت کند، خدا را اذیت کرده است. ( کشف الغمة، ج1، ص467)
    در این روایت ملاحظه می شود که پیامبر(ص) ناخشنودی حضرت زهرا را با نارضایتی خداوند برابر دانسته است. این نکته عظمت و عزّت و کرامت زهرا (س) را ثابت می نماید. زنی که اطاعت از پروردگار را (چه عبادی و چه در امور زندگی و چه در همسر داری، نیز در مسائل اجتماعی) سرمشق خود قرار داده، تنها رضایت پروردگار را در نظر داردو در اثر اطاعت از باریتعالی به این مقام والا دست یافته است.
    از پیامبر گرامی روایت شده که به امیر المومنین (ع) فرمود:
    أتدرین لم سمیت فاطمة، قال علی: یا رسول الله! سمیت، قال: لأنّها فطمت هي وَ شیعَتها من النّار؛ رسول خدا (ص) به علی فرمود: آیا می دانی برای چه فاطمه نامیده شده، علی عرض کرد: برای چه نامیده شد؟ فرمود: برای این که او و شیعیانش از آتش دوزخ باز گرفته شده اند. ( کشف الغمه، ج1، ص463)
    فاطمه احیاگر شخصیت زن، ص 106/8

    یکشنبه 91/1/27

    ساعت : 7:57

    منبع  : زائرین