• امروز پنجشنبه 30 فروردين 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    اخبار اخبار شمسا «نیمه شعبان» عید بشریت است/ظهور منجی موضوعی جهانی
     
     
     
     

    «نیمه شعبان» عید بشریت است/ظهور منجی موضوعی جهانی

    نامه الکترونیک چاپ

    نغمه صدای کودک ماه رویی که در تاریخ نیمه شعبان سال 255 قمری دیده به جهان گشود و خانه نرجس خاتون و امام حسن عسکری(ع) را نورباران کرد، قرار است ندای انا المهدی(عج) را در سراسر دنیا سردهد و عالمی را با ظهور خود پر از عدل و داد نماید.

    محمد بن حسن مشهور به امام مهدی، امام زمان و حجت بن الحسن در نیمه ماه شعبان سال ۲۵۵ قمری دیده به جهان گشود.

    ظهور منجی موضوعی جهانی است و همه ادیان و مذاهب به نوعی منتظر ظهور یک تسلّی دهنده هستند. بودائیان منتظر «میتریه»؛ هندوها منتظر «کَلْکى، نابودگر پلیدی»؛ زرتشتیان منتظر «سوشیانت»؛ یهودیان منتظر «ماشِیح» و مسیحیان منتظر «مسیح» هستند.

    در جهان اسلام نیز هیچ مذهبی نیست که معتقد به موعود نباشد و همه مذاهب اسلامی در قالبی خاص مهدویت را قبول دارند.

    چنانکه: 1. دانشمندان شافعی مانند: طلحة الشافعی در «مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول»؛ کنجی شافعی در «البیان فی اخبار صاحب الزمان»؛ ابن کثیر در «النهایة فی الفتن و الملاحم»؛ تفتازانی در «شرح المقاصد»؛ سیوطی در «العرف الوری فی اخبار المهدی» و هیتمی در «القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر» و «الصواعق المحرقه» ذیل آیه دوازدهم؛ 2. دانشمندان حنبلی مانند: امام احمد حنبل در مسند در ضمن 136 حدیث؛ جوزیه در «المنار المنیف»؛ 3. دانشمندان حنفی مانند: ابن جوزی در «تذکرة خواص الامة فی خصائص الائمة»؛ ابن طولون در «الائمة الاشاعة»؛ عبدالوهاب شعرانی در «الیواقیت و الجواهر»؛ قندروزی در «ینابیع المودة»؛ آلوسی در «غایة المواعظ» و 4. دانشمندان مالکی مانند: الصبان در «اسعاف الراغبین» و الکتانی در «نظم المتناثر» در کتب مستقل یا در ضمن کتب روایی و تفسیری به وضوح و به طور گسترده به بحث مهدویت و ظهور منجی پرداخته­‌اند.

    امامیه نیز همراه با همه ادیان و فرق عالم، معتقد به ظهور منجی است و مانند بسیاری از اهل سنت معتقد است که منجی عالم بشریت مردی از نسل آخرین پیام آور صلح و راستی است که وعده حاکمیت دین بر پهنه هستی را محقق می‌دهد چنانکه قرطبی در تفسیر آیه 33 سوره توبه، زمان تحقق این وعده را بنا بر قولی منطبق بر زمان حضرت مهدی (علیه‌السلام) دانسته و می‌ نویسد: «و ذاک عند خروج المهدی...و قد تواترت على أن المهدی من عترة رسول الله صلى الله علیه و سلم‏‏».

    از نکات برجسته درباره موعود اسلام آن است که اولاً: موعود منتظَر از سلاله انبیاء و در امتداد سیر خلافت الهی است: «إنّی جاعل فی الأرضِ خلیفة». ثانیاً: هم اکنون زنده است و در قامت کارگردان هستی بستر فیض و رزق عالم هستی است: «بیمنه رُزق الوری» و ثالثاً: متعلق به قوم و آیین خاصی نیست بلکه بارانی است که بر همگان می ‌بارد و پدری مهربان که مایه آرامش بشریت است چنانکه خود آن حضرت فرمود: «و إنی أمان لأهل الارض کما أن النجوم أمان لأهل السماء؛ من مایه آرامش و امنیت زمینیان هستم، همانگونه که ستارگان آسمان باعث امنیت آسمانیان هستند».

    با این بیان، نیمه شعبان عید بشریت است. البته جهان اسلام وظیفه سنگینی در معرفی چهره رحمانی حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) به جهانیان دارد.یکایک ما باید همانند آن حضرت، مایه امنیت و آرامش بندگان خدا باشیم.