• امروز جمعه 31 فروردين 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    اخبار اخبار شمسا دیدار مسئولین شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسر کشور با ریاست محترم سازمان حج و زیارت
     
     
     
     

    دیدار مسئولین شرکت مرکزی دفاتر خدمات زیارتی سراسر کشور با ریاست محترم سازمان حج و زیارت

    نامه الکترونیک چاپ

    ساعت 10 صبح روز سه‌شنبه مورخ 97/9/20 اعضای هیئت‌مدیره، مدیرعامل و قائم‌مقام شرکت شمسا به منظور تبریک و اخذ رهنمود از جناب آقای علیرضا رشیدیان معاون محترم وزیر و رئیس جدید سازمان حج و زیارت، با ایشان دیدار نمودند.

     

    در این نشست که آقای مرتضی آقایی سرپرست دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر امور عتبات عالیات سازمان نیز حضور داشت، آقای رشیدیان به دیدار هفته گذشته خود با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: «در دیدار با رهبر معظم انقلاب که رئیس‌کل بانک مرکزی و چند نفر از مسئولین هم بودند، اولین مطلبی که معظم‌له مطرح کردند، راجع به عتبات بود.»

    ایشان در خصوص خدمت به زائران اعتاب مقدس گفت: بحث شمسا و زائران عتبات عالیات به عنوان یک کار مقدس و ارزشمند و از آن دسته مأموریت‌هایی است که بعنوان شغل محسوب نمی‌شود بلکه یک کار اعتقادی توأم با عشق است و همه دست‌اندرکاران در این مسیر، با دل و جان کار می‌کنند.

    وی در خصوص سهمیه اختصاص یافته به دفاتر کارگزاران اظهار داشت: در بازدید که از دفاتر کارگزاران زیارتی استان تهران داشتم، دوستان از کمبود سهمیه گله‌مند بودند که با این تعداد سهمیه در تهرانی که بیش از سیزده میلیون نفر جمعیت دارد پذیرفتنی نیست و به نظر می‌رسد به نوعی باید اصلاحاتی صورت گیرد.

    آقای رشیدیان در مورد مشکلات گفت: هرچه فعالیت جلوتر می‌رود، مشکلات هم بیشتر خواهد شد اما هنر مدیریت این است که با متکی به دانش و بهره‌گیری از مشاوره، مشکلات را کاهش دهیم و زائران بیشتری با اثر معنوی زیادتر و خدمات کیفی‌تر و با کاهش هزینه، به عتبات اعزام شوند و در این راستا نقش هماهنگی بسیار مهم است.

    وی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های موجود اظهار داشت: ما باید از ظرفیت‌هایی که در شمسا و در خارج از شمسا و سازمان ایجاد شده نهایت استفاده را ببریم. تغییراتی در بعضی از روش‌ها و مسئولیت‌ها بدهیم که کار مناسب‌تر انجام شود.

    ما باید زمینه‌های خوبی را فراهم کنیم که مشتاقان و عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، امیرالمومنین علی علیه‌السلام، فرزند و پدر امام رضا(ع) در کاظمین، دو امام مدفون در سامرا را زیارت کنند.

    باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که همه گروهها اعم از آدم‌های ضعیف به جهت مالی و یا متکّمنینی که خدمات بالاتر می‌خواهند، برحسب شرایط خودشان بتوانند از نعمت زیارت متنعّم شوند.

    ریاست محترم سازمان در خصوص اعزام زائرین به سوریه اظهار داشت: امیدواریم سوریه را هم با تعداد محدودتری شروع کنیم و از وضعیت بسته در بیاوریم و مردم ما موفق بشوند به زیارت حضرت زینب سلام‌الله علیها و حضرت رقیه علیهاسلام. و این کار را هم باید دنبال کنیم.

    آقای رشیدیان موضوع SWOT را مهم دانست و گفت: در حوزه شمسا دوستان شرایطی را که دارند، مشکلات، چالش‌ها، قوت‌ها، آسیب‌ها را مشخص و شکل ایده‌آل کار را هم ترسیم کنند و ایده‌آل همان زیارت عارفانه با معنویت و سفری آسان برای زائرین است که باید فراهم کنید و اینکه چگونه فراهم شود مهم است. ایشان در مورد سرمایه‌گذاری در مسیر عبور زائرین اظهار داشت: اگر سرمایه‌گذاری کردید برای هتل، باید هزینه‌سرانه شما کاهش یابد. اگر آشپزخانه مرکزی جدید ایجاد کردید، باید کیفیت کار بالاتر و قیمت کاهش پیدا کند. اگر این نباشد، باید اشکال را جستجو کرد.

    ایشان داشتن نقشه راه برای پیگیری کارها را با اهمیّت دانست و افزود: اگر نقشه راه نداشته باشید، هیچ موقع اشکال در نمی‌آید و همیشه در تاریکی حرکت می‌کنیم. در تاریکی نمی‌توانیم بفهمیمی که اشکال کار چیست؟

    ان‌شاءالله با تلاش مستمر و مداوم به جای مناسبی برسیم که ارباب ما حضرت علی علیه‌السلام و ائمه مدفون در عراق علیهم‌السلام دلشان شاد شود و هم مقام معظم رهبری و هم مردم راضی باشند.

    در این نشست آقای مرتضی آقایی ضمن ارائه گزارش کار در حوزه عتبات عالیات گفت: با شناخت قبلی که از حضرتعالی دارم و صحبتی که از لسان جنابعالی شنیدیم، ان‌شاءالله در دوره مدیریت شما در بحث عتبات به بالندگی عمیقی دست خواهیم یافت.

    وی در خصوص صرفه‌جویی در هزینه زائرین گفت: امروز که در خدمت شما هستیم، در بحث اسکان 45 درصد، در بحث تغذیه 20 درصد، دورچین 30 درصد و نقل زمینی 10 درصد، و در موضوع امنیت 35 درصد کاهش قیمت داریم.

    در بحث هزینه‌های ارزی در عراق نیز توانستیم نسبت به دوره‌های قبل کاهش 30 درصد داشته باشیم. سعی کردیم در راستای کاهش هزینه‌ها در عراق، هزینه‌های مربوط به کارگزاران را افزایش دهیم که انگیزه‌ای برای جذب زائر داشته باشند و در حال حاضر هزینه کارگزار نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

    آقای آقایی در مورد گروههای ارزان‌قیمت افزود: یکی از موضوعات مهم در حوزه کاری که قطعاً موردنظر مقام معظم رهبری و از مسئولیت‌های نظام می‌باشد ایجاد شرایطِ سفرهای ارزان‌قیمت و ابرار بود که بحمدالله خیلی مؤثر بود در جذب زائر، و متقاضیان زیادی هم دارد و امیدواریم در این حوزه که کمک به قشر ضعیف جامعه است نگاه ویژه‌تری داشته باشیم.

    در این دیدار که بیش از یک ساعت به طول انجامید آقای متبحری رئیس هیئت‌مدیره شمسا ضمن تشکر از ریاست سازمان به خاطر وقتی که برای هیئت‌مدیره اختصاص داده‌اند گفت: ما در بحث اعزام در گذشته دغدغه آزادبرها را داشتیم که آقای محمدی می‌گفت 30 درصد اعزام‌ها مربوط به سازمان و 70 درصد مربوط به آزادبرها است که هم اکنون موضوع برعکس شده است.

    البته آزادبرها آنچه که تبلیغ می‌کنند وقتی به صحنه عملیات نگاه می‌کنیم، اینطور نیست.

    ایشان به مشکلات مربوط به تأمین ارز برای اخذ ویزا در سفارت عراق اشاره کرد و گفت: تهیه دلار و نقل و انتقال آنها مشکلاتی را به دنبال دارد که اگر سفارت همانند ایام اربعین حواله را قبول کند، مشکل ویزای ما حل خواهد شد.

    در پایان این جلسه آقای دانشیار مدیرعامل شمسا ضمن ارائه گزارشی از عملکرد شرکت اظهار داشت: در بحث تغذیه زائرین در حال حاضر در شهرهای زیارتی عراق پخت متمرکز توسط آشپزخانه‌های متمرکز با اعزام آشپز و سرآشپز از ایران انجام می‌گیرد و در بحث حمل‌ونقل نیز با بکارگیری شرکت‌های نقل جدید و با هماهنگی‌های به عمل آمده زائرین به جای اینکه در گاراژ پیاده و سوار شوند در جلو هتل پیاده و سوار می‌شوند. جابجایی کاروان‌ها که قبلاً صورت می‌گرفت الان جز در موارد خاص و استثنایی، گروهها جابجا نمی‌شوند.

    ان‌شاءالله با کمک و پشتیبانی شما بتوانیم با خرید ارز از بانک مرکزی که آن هم به نقدینگی نیاز است، با طرف‌های عراقی به موقع تسویه حساب شود.