• امروز پنجشنبه 30 فروردين 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    اخبار اخبار شمسا از ظرفيت زيارت اربعين بايد براي ايجاد يك نهضت اخلاقي درجامعه بهره برد
     
     
     
     

    از ظرفيت زيارت اربعين بايد براي ايجاد يك نهضت اخلاقي درجامعه بهره برد

    نامه الکترونیک چاپ

    حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر از اربعين بعنوان يك ظرفيت بسيار بزرگ ياد كرد و خواستار استفاده از اين ظرفيت عظيم براي ايجاد تحول روحي و اخلاقي در جامعه شد.

    حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكرنماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست حجاج ايراني امروز در گردهمايي فعالان اربعين حسيني به بيان اهميت و آداب زيارت اربعين پرداخت و گفت: در كلمه زيارت دو نكته مهم نهفته است كه اولي مسئله ميل و دوم مسئله عدول است به اين معني كه وقتي كسي به قصد زيارت سفر مي‌كند تمام توجه و علاقه‌اش به زيارت و شخص زيارت شونده است و از غيرآن نيزعدول مي‌كند و به جاي ديگر توجه ندارد.

    نماينده ولي فقيه سپس با استناد به روايات و تفاسير مطرح شده درخصوص هدف زيارت ، افزود: زيارت هدف خاصي دارد و اين هدف درست خلاف جهتي است كه اكنون در جامعه مطرح است.

    وي اضافه كرد: برخي افراد به زيارت مي‌روند تا حاجت بگيرند و معضلات مادي و معنوي خود را حل كنند البته اين اشكالي ندارد كه ما ائمه و اولياء خدا را واسطه ميان خود و خدا قرار دهيم ليكن به اين نكته مهم كه امام صادق (ع) فرموده اند توجه كنيم ، آن حضرت فرمودند هر كسي بعد از مرگ ما، ما را زيارت كند مثل اين است كه در هنگام حيات مان به ديدارما آمده است يعني هدف از زيارت آشنايي با امامان و افكار و دستورات آنها و آشنا شدن با سبك زندگي و الگو گرفتن از زندگي ائمه است.

    وي با تاكيد براينكه بايد به هدف اصلي زيارت توجه داشت ، اظهار داشت: درزيارت اربعين آمده است كه حسين بن علي (ع) جان خود را درراه حق نثار كرد تا بشريت را از جاهليت، ناداني و سرگرداني نجات دهد، يعني هدف آشنا شدن با دين وتوسعه فرهنگ ديني و اسلامي در سطح جامعه مي باشد كه نهايتا به سود بشريت است.

    حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكردرادامه بر لزوم توجه به نكات مطرح شده در خصوص آداب زيارت تاكيد كرد و از معرفت بعنوان اولين نكته نام برد و گفت: كسي كه به زيارت امام حسين (ع) مي‌رود بايد از ايشان شناخت كامل داشته باشد يعني به فرمايشات نوراني شان كه نه تنها الهام بخش جامعه اسلامي بلكه جامعه بشري است توجه داشته باشد .

    وي با اشاره به روايتي از امام صادق (ع) از اخلاص بعنوان يكي ديگرازآداب زيارت امام حسين(ع) ياد و خاطر نشان كرد: براساس روايات‌ كسي كه فقط و فقط به خاطر خدا به زيارت امام حسين (ع) برود به اندازه اي اجرپيدا مي‌كند كه جبرئيل،ميكائيل واسرافيل او را همراهي و تا زماني كه به خانه باز‌گردد بدرقه مي كنند.

    سرپرست حجاج ايراني سومين نكته از آداب زيارت را عشق و شوق دانست و افزود: انسان عاشق آنقدرشيفته امام حسين (ع) مي‌شود و جاذبه معنوي حسين بن علي آنچنان او را مي كشاند كه نمي تواند به جاي ديگري برود و به غير او توجه نمي‌كند.

    نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه محزون بودن را از ديگر آداب زيارت ذكر كرد و گفت: اربعين دانشگاه و مركزي براي رشد اخلاقي در مكتب حسين بن علي (ع) است.

    وي افزود: دل شكسته بودن، غمگين ، ژوليده و غبار آلود بودن از ديگر ويژگي‌هايي است كه در روايات براي زائر امام حسين (ع) بر شمرده شده است ، سپس دليل آن را اين چنين ذكر مي كند كه چون روز عاشورا حسين بن علي (ع) با چنين شرايطي به شهادت رسيد معلوم مي شود مي خواهند به ما شرايط روز عاشورا را يادآوري كنند و ما را براي نصرت دين حق آماده كنند .

    نماينده ولي فقيه با ذكر حديثي از امام صادق (ع) درخصوص پذيرايي از زائران امام حسين (ع) گفت: در پذيرايي‌ها نبايد اسراف ‌كنيم، آنجا جاي انداختن سفره هاي رنگين نيست بلكه آنجا مي رويم تا ببينيم چه بر سر حسين آمده است تا از آن پند و درس بگيريم و پيام امام حسين را به ديگران منتقل كنيم.

    وي افزود: غسل كردن ، استفاده نكردن از عطر، رعايت كردن سكوت جز وقتي كه حرف خوب براي گفتن داريم، وقار و آرامش ، ادب و احترام ، با وقار حركت كردن و دوري كردن از حركت‌هايي كه موجب وهن شيعه مي‌شود از جمله ديگر آداب زيارت است.

    حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر با اشاره به اينكه محمدبن مسلم از امام صادق (ع) سوال مي كند آيا درزيارت اربعين همانند حج و عمره وظايفي بر عهده ماست ، امام در پاسخ فرمودند بله، با همسفران خوش رفتار و مهربان باشيد، كم سخن بگوييد مگر سخن خوب و خير، مشغول ذكر خدا باشيد، لباس تميز بپوشيد، خشوع داشته باشيد ، بر رسول خدا و آل او درود بفرستيد، چشمانتان را كنترل و به نيازمندان كمك كنيد و از آنچه خدا نهي كرده دوري نماييد، با كسي درگير نشويد و سوگند بي خود نخوريد و اگر اينها را انجام داديد زيارت شما مورد قبول واقع خواهد شد.

    حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر ادامه داد: زيارت امري تشريفاتي نيست بلكه بايد درخصوص آن فرهنگ سازي و هدف گذاري شود تا در پرتو زيارت مردم تربيت شوند، به حدي كه در بازگشت از اربعين متحول شوند و از ره گذر زيارت مشكلات اخلاقي و اجتماعي در جامعه كاسته شود.

    نماينده ولي فقيه با تاكيد براينكه در زيارتها با ائمه پيمان مي بنديم چون آنها را زنده مي دانيم ، گفت: اربعين امروز اختصاص به شيعيان ندارد بلكه بسياري از اهل سنت با همان هدف متعالي به زيارت مي‌آيند چون حسين بن علي را الگو مي دانند. مسيحيان و يهوديان نيز در اين مراسم حضور دارند و اگر ما درست حركت كنيم مي توانيم از اربعين بعنوان يك حركت خودجوش مردمي در مقابله با ظلم و جور در سطح دنيا بهره برداري كنيم.

    وي افزود: روحيه جهاد و فداكاري و مقابله با ظلم وستم در تمام انسانها وجود دارد و به همين دليل برروي مراسم اربعين بايد سرمايه گذاري كنيم.

    اين گزارش حاكيست درحاشيه همايش فعالان اربعين از دو طرح " تكه تكه هاي قلب من با تو اي حسين" و " نائب الشهيد" با حضور حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر و آقاي رحماني فضلي وزير كشور رو نمايي شد .

    اين دو طرح به سفارش كميته فرهنگي آموزشي ستاد مركزي اربعين توسط موسسه فرهنگي قرآن وعترت آل طاها و كارگروه فرزندان شاهد طراحي شده است.

    بر پايه اين گزارش درهمايش امروز كه با حضور صدها تن از مديران ، مسئولان وفعالان برگزاري مراسم اربعين حسيني در ايران و عراق در سالن اجتماعات وزارت كشور برگزار شد علاوه بر وزير كشور، رئيس ستاد مركزي اربعين و سفيران ايران و عراق در بغداد و تهران سخنراني وبه بيان ديدگاه و نقطه نظرات خود در خصوص مراسم اربعين حسيني و اقدامات صورت گرفته براي برگزاري هرچه پرشورتر مراسم امسال پرداختند.