• امروز پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    اخبار اخبار متفرقه مراسم توديع و معارفه رييس سازمان حج و زيارت برگزار شد
     
     
     
     

    مراسم توديع و معارفه رييس سازمان حج و زيارت برگزار شد

    نامه الکترونیک چاپ

    مراسم توديع و معارفه رؤساي سازمان حج و زيارت با حضور نماينده ولي‌فقيه در امور حج و زيارت، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي و جمع كثيري از مديران و كاركنان بعثه و سازمان حج وزيارت برگزار شد.

     

     

    در اين مراسم نماينده ولي فقيه و سرپرست حجاج ايراني با قدرداني از رئيس سابق سازمان حج و زيارت و خير مقدم به رييس جديد اين سازمان گفت: همه ما در نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به اين مطلب باور داريم كه سمت‌ها يك مسئوليت ديني و شرعي براي ما و امانتي الهي محسوب مي‌شود و اگر خداي ناكرده نتوانيم به وظايفمان درست عمل كنيم فرداي قيامت بايد پاسخگو باشيم.

    وي خدمتگذاري به ضيوف الرحمن را از ويژگي‌هاي برجسته حوزه حج و زيارت دانست و اظهار داشت: همه ما موظف به خدمتگذاري به بهترينِ خلق خدا، مهمانان خداوند و زائران ائمه معصومين عليهم السلام هستيم. خالص‌ترين، متدين‌ترين و شريف‌ترين انسان‌ها معمولابراي تشرف به حرمين شريفين و عتبات عاليات ثبت نام مي‌كنند و زمينه اي فراهم شده است كه ما خدمتگزار آنها باشيم.

    حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر، كارگزاران حج را عاشق خدمات رساني به حجاج بيت الله الحرام خواند و گفت: فراوان ديده شده است كه مديران كاروان‌ها و كارگزاران حج و زيارت، اصلا به درآمد اين سفر فكر نمي‌كنند و اگر درآمد اندكي هم نصيبشان شود آن را صرف زائران نموده و عاشق اين كار هستند.

    وي تصريح كرد: خدمت به ضيوف الرحمن يك افتخار بزرگ براي همه ما محسوب مي‌شود و اميدواريم كه بتوانيم آن گونه كه مورد رضاي خداوند است انجام وظيفه كنيم.

    امير الحاج جمهوري اسلامي ايران گفت: به طور طبيعي گردش ايام مسئوليت‌ها را براي افراد تغيير مي‌دهد و هميشه اين مسئوليت‌ها در حال چرخش است و رفتن يك شخصيت دليل نقطه ضعف وي نيست و آمدن يك شخصيت هم لطفي است كه خداوند به فرد جديد عطا مي‌كند تا در اين راه خدمتگزار مردم باشد.

    وي ضمن تقدير از خدمات حجت الاسلام والمسلمين سيد احمد موسوي افزود: برادر بزرگوارمان آقاي موسوي از همان ابتداي راه، سعي كردند گام‌هاي موثري را در خدمت رساني به حجاج بيت الله الحرام بردارند و خدمات شايسته اي نيز به مجموعه حج و زيارت ارائه كردند. اكنون نيز تقدير اين گونه رقم خورده است كه جناب آقاي مهندس سعيد اوحدي كه از آزادگان سرافراز و برادر شهيد هستند و همچنين داراي سابقه طولاني همكاري با بعثه و سازمان حج و زيارت و عمره سعادت بوده اند رياست سازمان حج و زيارت را عهده دار شوند.

    نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت افزود: آقاي اوحدي كارشناس حوزه حج و زيارت هستند و داراي تجربيات علمي و اجرايي بسياري در اين زمينه مي‌باشند. ايشان همچنين در حوزه گردشگري صاحب نظر هستند. انشاءالله انتخاب ايشان توسط جناب آقاي جنتي منشاء خير و بركات بسيار براي مجموعه حج و زيارت باشد و با هم فكري و همكاري كارگزاران مجموعه حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري اين تلاش‌ها ادامه پيدا كند.

    وي افزود: بعثه مقام معظم رهبري همواره در تلاش بوده است با توجه به وظايفي كه در ابلاغيه مقام معظم رهبري براي آن در نظر گرفته شده است همكاري سازنده اي با سازمان حج و زيارت داشته باشد و در اين راه تنها يك هدف را دنبال مي‌كند و آن برگزاري مراسم حج و انجام امور زيارتي با كمترين نقص و بيشترين دستاورد است.

    سرپرست حجاج ايراني در ادامه به تشريح شرايط كنوني حج پرداخته و اظهار داشت: در گذشته با توجه به تعداد افرادي كه براي حج ثبت نام كرده بودند پيش بيني مي‌كرديم زائران بايد ۱۶-۱۷سال در نوبت باقي بمانند تا بتوانند به حج مشرف شوند اما با توجه به تخريب و ساخت و سازهايي كه در اطراف حرمين شريفين رخ داده است و در نتيجه تعداد زائران اعزامي حد اقل در دو سال آينده كاهش خواهد داشت لذا اين امر سبب مي‌شود كه برخي از زائران بيش از ۲۰ سال در نوبت تشرف بمانند و اين امر باعث تاسف ما است و بايد راهكار مناسب و عملي براي حل مشكل در نظر گرفته شود.

    وي ضمن تبريك انتصاب جناب آقاي جنتي به سمت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، ايشان را عنصري انقلابي معرفي كرد و اظهار داشت: ايشان انساني مدير مدبر و فاضل هستند. انشاالله خداوند به ايشان تفضل كند تا وظايف حساسي كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برعهده دارند را با موفقيت به انجام برسانند.

    در حاشيه اين مراسم نماينده ولي فقيه در گفتگو با خبرنگاران به موضوعات مختلفي پرداخت كه در پي مي‌آيد:
    نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با بيان اينكه خبر خوشي را در آينده به زائران حج تمتع اعلام مي‌كند، اظهار داشت: بازنگري اساسي در قيمت‌هاي حج تمتع امسال انجام شده است و در ديداري كه چندي قبل خدمت مقام معظم رهبري داشتم، معظم له در خصوص هزينه‌هاي بالاي حج امسال اظهار نگراني كردندو فرمودنداينجانب موضوع را پيگيري كنم.

    وي افزود: براساس اين بازنگري در قيمت‌ها و مذاكره با بانك‌هاي عامل مبلغ قابل توجهي از هزينه‌اي كه زائران براي سفر حج واجب امسال پرداخت كرده‌اند بازگردانده مي‌شود. اين نتيجه حاصل صرفه‌جويي‌ها، تخفيف‌هاي گرفته شده و بازنگري‌ها است و تلاش مي‌شود اين روند استمرار يابد.

    او با اشاره به ميزان سودي كه بانك‌ها براي سپرده سفر حج و عمره در نظر گرفته‌اند، گفت: ما بايد راه حل اساسي براي اين مساله پيدا كنيم، اينكه پول زائران در بانك بماند، به ضرر زائر خواهد بود. حتما طرح جديدي نياز داريم و بايد به فكر سرمايه‌گذاري باشيم. حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر، راه‌اندازي بانك حج را راه‌حل مناسبي براي اين مشكل ندانست و افزود: بايد جايي را براي سرمايه‌گذاري پيدا كرد كه دست كم ۳۰ تا ۴۰ درصد سودآوري براي سپرده مردم داشته باشد. ضرورتي ندارد حتما بانكي راه‌اندازي كنيم، مي‌توانيم سپرده‌ها را به جايي واگذار كنيم. مثلا سرمايه‌گذاري در بخش نفت و پتروشيمي مي‌تواند هم به توليد در كشور كمك كند و هم سودآوري قابل توجهي داشته است.

    او درباره وارد شدن حج به فرابورس گفت: موضوع سرمايه‌گذاري با وارد شدن فيش‌هاي حج به فرابورس كاملا متفاوت است. ما با اين موضوع كه فيش حج حالت تجاري پيدا كندكاملا مخالفيم چون اين كار فقط ارزش برگه فيش حج را بالا مي‌برد و باعث گراني آن مي‌شود.

    سرپرست حجاج ايراني درباره كاهش سهميه حج تمتع در سال ۹۲ اظهار كرد: سال گذشته حدود ۷۵ هزار نفر به حج مشرف شدند. متاسفانه امسال به دليل تخريب هايي كه براي بازسازي حرمين شريفين انجام شده است همه كشورها با كاهش ۲۰ درصدي مواجه شده اند و تعداد زائران ايراني براي حج امسال به حدود ۶۴ هزار نفر كاهش يافته است و اين مساله براي ما مشكل آفرين خواهد بود زيرا زائران براي سفر حج بايد ۲۱ تا ۲۲ سال در نوبت بمانند.

    در ادامه آقاي موسوي رئيس سابق سازمان حج و زيارت به ايراد سخن پرداخت و اظهار داشت: از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بدليل اينكه اين بار سنگين مسئوليت را از دوش من برداشت تقدير مي‌كنم.

    وي تاكيد كرد: تسويه حساب شركتهاي عراقي و همچنين عربستان سعودي، كاهش تاخير در پروازها، حذف سهميه‌هاي حج و…از جمله اقداماتي بود كه در زمان رياست اين جانب انجام شد. همچنين حذف سهميه‌ها را از نهاد رياست جمهوري با قطع ۴۵۰۰ سهميه آغاز كرديم.

    سعيد اوحدي، رئيس سازمان حج و زيارت نيز طي سخناني با اشاره به تدوين سند تعالي حج با كمك ظرفيت‌هاي موجود در بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت كه در حال تكميل است، اظهار اميدواري كرد: بتواند مكانيزم و راهبردهاي اجرايي تحقق اين سند را برنامه‌ريزي و نقشه راه آن را طراحي كند.

    پس از سخنراني آقاي اوحدي، از سوي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي حكم انتصاب وي به عنوان رئيس سازمان حج و زيارت داده شد و با اهداي هدايايي از خدمات حجت‌الاسلام آقاي دكتر موسوي تجليل شد.

    آخرين سخنران اين جلسه، آقاي علي جنتي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بود؛ وي وظيفه سازمان حج و زيارت را برنامه‌ريزي و تأمين تسهيلات بيشتر براي حجاج و زائران عتبات مقدسه دانست و اظهار كرد: تلا‌ش‌هاي زيادي صورت گرفته اما نيازمند ايجاد نظام جامع ارزشيابي براي حركت‌هاي سازمان هستيم تا بتوانيم نقاط قوت و ضعف آنرا يافته و مشكلات را مرتفع كنيم.

    وي با اشاره به مباحث مطروحه در زمينه امور مالي حج و زيارت تصريح كرد: امور مالي سازمان حج و زيارت نياز به شفاف‌سازي بيشتر دارد و يكي از كارهاي اساسي كه در سازمان بايد انجام شود اين است كه گردش مالي سازمان براي استفاده همه افرادي كه با حج و زيارت در ارتباط هستند، بايد شفاف و روشن ارائه شود.

    آقاي جنتي از اينكه پول مردم نزد بانك‌ها براي ساليان طولاني مي‌ماند و پس از فرارسيدن نوبت مردم مجبور هستند مقدار زيادي پول دوباره به سازمان پرداخت كنند تا فقط بتوانند يك عمره را تجربه كنند، انتقاد كرد.

    بيش از يك سال قبل نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در مصاحبه اي اعلام كردند كه بايد از سپرده‌هاي حج در راستاي بهره وري بيشتر زائران استفاده كرد.


    وي افزود: وظايفي كه بر عهده بعثه مقام معظم رهبري در امور حج و زيارت قرار دارد بسيار شفاف است و در ابلاغيه مقام معظم رهبري كاملا هويدا است و مقام معظم رهبري نماينده خود را در امور حج و زيارت به عنوان سرپرست حجاج قرا ر داده اند مجموعه امور فرهنگي و ارتباط با حجاج ساير كشورها و برگزاري همايش‌هاي مختلف و چاپ كتب و پژوهش‌هاي مرتبط با حوزه حج و زيارت، همگي ازوظايف بعثه مقام معظم رهبري است و آنچه كه مربوط به امور اجرايي حج و زيارت است و سامان دادن به امو راجرايي مانند ايجاد تسهيلات براي حجاج و زائرين است در حوزه كاري سازمان حج و زيارت قرار دارد و طبيعي است كه بر اساس ابلاغيه دفتر مقام معظم رهبري رئيس سازمان حج و زيارت بايد هماهنگي كامل با سرپرست حجاج داشته باشد و تا آنجايي كه بنده اطلاع دارم از زمان تصدي حجت الاسلام والمسلمين ري شهري كه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت را برعهده داشتند و روساي سازمان حج و زيارت با ايشان هماهنگي‌هاي لازم را داشته اند البته ممكن است گاهي اختلاف سليقه اي نيز وجود داشته باشد اما اختلاف سليقه در همه وجود دارد و اين امري طبيعي است مهم اين است هر كسي جايگاه خود را بشناسد و وظايف تفكيك شده باشد كارها با هماهنگي بهتر و بيشتري انجام مي‌شود.