• امروز دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    اخبار اخبار متفرقه برخی اعمال ماه ذیحجه/ برکات قرائت سوره فجر در دهه اول ذیحجه
     
     
     
     

    برخی اعمال ماه ذیحجه/ برکات قرائت سوره فجر در دهه اول ذیحجه

    نامه الکترونیک چاپ

    ماه ذیججه، آخرین ماه سال هجري قمري و ماهي بسیار پربرکت است، بزرگان دین هنگامي که این ماه وارد مي‌شد، اهمیت ویژه اي به عبادت در آن مي‌دادند به همین دلیل اعمالی برای دهه اول این ماه ذکر شده است . ...

    به گزارش شمسا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری -‌ ماه ذیججه، آخرین ماه سال هجري قمري و ماهي بسیار پربرکت است، بزرگان دین هنگامي که این ماه وارد مي‌شد، اهمیت ویژه اي به عبادت در آن مي‌دادند به همین دلیل اعمالی برای دهه اول این ماه ذکر شده است .
    فضیلت ذیحجه
    وجود دو عید مهم اسلامي یعنی عید قربان و عید غدیر و روز عرفه و خاطره دعاي عجیب و بسیار گرانبهاي امام حسین(ع) در عرفات، شکوه و عظمت خاصي به این ماه بخشیده و سزاوار است همه مؤمنان از فضاي آکنده از معنویت این ماه غافل نشوند و در خودسازي و تهذیب نفس بکوشند که به پیشرفتهاي مهمي نائل مي شوند.
    در نخستین روز از این ماه واقعه پربرکتی در جهان اسلام رخ داد و آن نیز ازدواج امیرالمومنین(ع) با حضرت زهرا(س) بود.
    در تاریخ آمده است:  وقتی امام علي(ع) به محضر پيامبر(ص) آمد و حضرت زهرا (س) را خواستگاري نمود. پيامبر(ص) فرمود: «يا علي! پيش از تو كساني از فاطمه(س) خواستگاري كرده‏اند و او اظهار كراهت كرده است. اما تو منتظر باش تا برگردم». رسول‌الله(ص) به اتاق حضرت زهرا(س) رفت و فرمود: «فاطمه جان، علي بن ابي‏طالب كسي است كه قرابت و فضل و اسلام او را شناخته‏اي. من از پروردگارم خواسته‏ام تو را به بهترين و محبوب‏ترين خلقش تزويج كند. حال، علي از تو خواستگاري مي‏كند. نظرت چيست؟» فاطمه(س) ساكت شد، ولي روي برنگردانيد و رسول الله(ص) در چهرة‏ فاطمه(س) نارضايتي احساس نكرد. آن گاه آن حضرت به پاخاست و فرمود: «الله اكبر! سكوت فاطمه حاكي از رضايت اوست». در اين هنگام جبرئيل نازل شد و گفت: «يا رسول الله! فاطمه را به علي تزويج كن. خدا، فاطمه را براي علي و علي را براي فاطمه پسنديده است»
    اعمال دهه اول
    ـ امام صادق(ع) مي فرماید: پدرم حضرت امام باقر(ع) به من فرمود: پسرم! در دهه نخست از ماه ذیحجه(از شب اول ماه تا شب عید قربان) هر شب میان نماز مغرب و عشا این دو رکعت نماز را ترک مکن: در هر رکعت سوره حمد و سوره قل هو الله را مي خواني، پس از آن آیه 142 سوره اعراف را بخوان .
    اگر چنین کني، در ثواب حاجیان، و اعمال حجّ آنها شریک مي شوي.
    ـ روزه گرفتن در نُه روز اول. در روایتي از امام موسي کاظم(ع) نقل شده است که هر کس نُه روز اول ذیحجه را روزه بدارد، خداوند ثواب روزه تمام عمر را براي او مي نویسد.
    ـ ابوحمزه ثمالي از امام صادق(ع) نقل کرده است که آن حضرت، از روز اول تا عصر روز عرفه، پس از نماز صبح و قبل از نماز مغرب این دعا را مي خواند:
    اَللّـهُمَّ هذِهِ الاَْیّامُ الَّتي فَضَّلْتَها عَلَي الاَْیّامِ وَشَرَّفْتَها و .... وَصَلَّي اللهُ عَلي سَیِّدِنا مُحَمَّدوَآلِهِ اَجْمَعینَ، وَسَلَّمَ عَلَیْهِمْ تَسْلیماً.( مصباح المتهجد، صفحه 672 و اقبال، صفحه 322 (با اندکي تفاوت) ، مفاتیح الجنان)
    اعمال روز اول
    - روزه گرفتن. در روایتي از امام موسي بن جعفر(ع) نقل شده است که هر کس روز اول ماه ذیحجه را روزه بگیرد، خداوند براي وي پاداش عظیمي را مي نویسد.
    ـ خواندن نماز حضرت فاطمه(س). مرحوم شیخ طوسي فرموده است: مستحب است در این روز، نماز حضرت فاطمه را بخواند و این نماز چهار رکعت است (هر دو رکعت به یک سلام) و همانند نماز حضرت امیرالمؤمنین(ع) است، در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و پنجاه مرتبه سوره قل هو الله و آنگاه بخواند: سُبْحانَ ذِي الْعِزِّ الشّامِخِ الْمُنیفِ، سُبْحانَ ذِي الْجَلالِ الْباذِخِ الْعَظیمِ،سُبْحانَ ذِي الْمُلْکِ الْفاخِرِ الْقَدیمِ، سُبْحانَ مَنْ یَري اَ ثَرَ النَّمْلَةِ فِي الصَّفا، سُبْحانَ مَنْ یَري وَقْعَ الطَّیْرِ فِي الْهَوآءِ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ هکَذا وَلا هَکَذا غَیْرُهُ.
    - نیم ساعت قبل از ظهر، دو رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره قل هو الله و ده مرتبه آیة الکرسي و ده مرتبه سوره إنّا أنزلناه را بخواند.
    - هر کس از ظالمي خوف داشته باشد در این روز بگوید:
    «حَسْبي حَسْبي حَسْبي مِنْ سُؤالي، عِلْمُکَ بِحالي» ، تا خداوند او را از شر آن ظالم حفظ کند.
    سوره فجر در دهه اول ماه ذیحجه
    در حدیثی از رسول خدا (ص) نقل شده است: هر کس سوره فجر را را در دهه اول ماه قرائت نماید گناهانش بخشیده می شود و اگر در غیر این ایام خوانده شود مایه نورانیت او در قیامت است.
    ---------------------
    اطلاعات بیشتر به منظور آگاهی از جزئیات بیشتر اعمال و دعاهای این ایام از طریق مفاتیح الجنان قابل دسترسی است .

     

    چهارشنبه 91/7/26