« الوتر الموتور» در زيارت عاشورا چه معني ولايي دارد؟ آيا فقط همين ترجمه اي است كه در زيارت عاشورا آمده است يا تفسير ديگري دارد؟
السَّلامُ عَلَيْكَ يا ثارَ اللّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الوِتْرَ المَوْتُورِ: سلام بر تو اى خون خدا و فرزند خون او سلام بر تو اى يگانه دوران، (ثار: مخفّف ثائر، به معناى خون و طالب خون است. وِترِ موتور، مثل يومِ أيوم و ليلِ اليل و حجرِ محجور و قدَرِ مقدور و وعدِ موعود تأكيد است يا به معناى فردى كه كسانش كشته شده باشند و يكّه و تنها مانده باشد). وتر به معنی فرد است و موتور به کسی می گویند که از بستگان وی کسی یا کسانی کشته شوند اما او نتواند حق آنان را از قاتلین باز ستاند و به همین سبب به امام حسین(علیه السلام) الوتر الموتور می گویند.
حضرت سيد الشهدا (ع) انسان منحصر به فرد و نمونه
«حضرت سيد الشهدا انسان منحصر به فرد و نمونه اي بود كه فضايل و مناقب، معجزات و كرامات، مكارم اخلاق و محامد اوصاف، محبوبيت و نفوذ اجتماعي و اعترافدشمنان به شخصيت بي نظير آن حضرت نشاني از «والوتر الموتور» است. آن شخصيتيكه در كنار «آية مودت» «در ميان اهل البيت» همراه با «آية تطهير» و در جاي ديگر «آيةمباهله» قرار دارد و همة اينها نشانِ مقام و مرتبت سيد الشهدا است. پس حسين(ع) نيزدر فضايلي كه آيات شريفة قرآن در مورد حضرت پيامبر (ص) و پدر و مادر بزرگوارشان ذكر كردند، شريك ميباشند.
آنچه حائز اهميت است، اين كه چرا حضرت سيد الشهدا را «الوتر الموتور» يعنيشخصيت منحصر به فرد ميدانيم، با توجه به اين كه در كنار شخصيتهايي هم چون، ساير ائمة طاهرين : نيز هر كدام در زمان خودشان مأمور نشر معارف و حقايق اسلام بودند و سر انجام، زندگي پربركت آنها نيز به شهادت خاتمه يافت. همة ائمة طاهرين مظهر اسما و صفات حقاند و حسين(ع) نيز همين گونه است. آنچه باعث شده كه ايشان را «والوتر الموتور» بگويند، نحوة شهادت و قيام با بركت حضرت بود كه در آن مقطع از تاريخ، آن چنان آثاري از خود بر جاي گذاشت كه اگر اين شهادت واقع نميشد، امروز اثري از اسلام باقي نمانده بود و اين، حضرت سيد الشهدا بود كه با شهادت خود، فرزنداندلبند و اصحاب با وفايش، اسلام را بيمه نمود. لذا پيامبر (ص) بقا و دوام مكتب حياتبخش اسلام و اهداف و برنامه هاي خود را در وجود مقدس ابا عبدالله (ع) خلاصه نموده، فرمود: «حسين مني و انا من حسين».
حسين خون خدا و يگانه دوران: آرى! او خون خدا و فرزند خون خدااست.
منبع: پرسمان
- با توجه به اين كه معصوم عليه السلام از چگونگي شهادت خود كاملا آگاه است چرا بر اساس آيه قرآن كه مي فرمايد خود را به هلاكت نيندازيد از كشته شدن خود جلوگيري نمي نمايد؟
- آيا بدين صورت لعن كردن اولي و دومي و سومي در زيارت عاشورا برخلاف وحدت شيعه و سني نيست؟
- انسان تا چه حد مي تواند نسبت به امام حسين(ع) يا ديگر ائمه(ع) ارادت داشته باشد به طوري كه دچار شرك نشود؟
- زيارت در معناي واقعي چيست و آيا نمي توان امامان(ع) را از راه دور زيارت كرد و از آنها در خواست كمك كرد؟
- آيا مي توان پذيرفت كه امام حسين(ع) حضرت علي اصغر(ع) را براي طلب آب به ميدان برد و مي دانست كه فرزندش را به شهادت مي رسانند؟ اگر مي دانست چرا او را به ميدان برد؟