در اكثر هيئت هاي مذهبي، زيارت عاشورا را برخلاف دستور قرائت آن كه صد لعن و صد سلام دارد، خوانده و مي گويند به نيت صد بار، يك بار مي گوييم و يا نهايتا پس از يك سلامي (يا لعني) كه مي فرستند، مي گويند: «تسعا و تسعين مرة». آيا اينجور خلاصه خواندن برگرفته از عمل معصوم(ع) يا علماء است؟ آيا صحيح است؟
در پاورقی کتاب شفاء الصدور ص110 که شرح زیارت عاشورا است روایتی را به نقل از برخی علما به حضرت عسكري علیه السلام نسبت می دهد که آن حضرت می فرمایند هر گاه به جای صد مرتبه لعن فردی بگوید الله العنهم جمیعا تسعا و تسعین مره کفایت می کند و همچنین به جای صد مرتبه سلام بگوید السلام علی الحسین... تسا و تسعین مره کفایت از صد مرتبه می کند، از این روایت دو گونه برداشت شده یکی این که پس از اتمام لعن و سلام فرد بگوید تسعا و تسعین مره همان گونه که نوشته اید در هیئتهای مذهبی گفته می شود احتمال دیگری که در روایت مطرح است این است که نود ونه بار فرد قسمت آخر یعنی الله العنهم جمیعا را در فقره لعن والسلام علی الحسین را تا آخر در فقره سلام بگوید. در هر صورت حتی اگر این روایت هم نبود به امید درک ثواب به جهت ضیق وقت یک بار گفتن آن هم ثواب و اثر خود را دارد و اگر یک عملی به تمام وکمال درک نمی شود از بخشی از آن نباید چشم پوشی کرد.
منبع: پرسمان دانشجويي
- چگونه هنگام شرفياب شدن به ساحت مقدس امام معصوم(ع) حال معنوي خاصي پيدا كنيم؟
- اگر بخواهم به زيارت کربلا نايل شوم، براي آمادگي و بهره مند شدن هر چه بيشتر چه کتابهايي مطالعه کنم تا با ديد عميق به زيارت نایل شوم؟
- فلسفه زيارت چيست؟
- شفاعت و شفيع شدن پيامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) در كجاي قرآن آمده است؟
- آيا جمله كل يوم عاشورا با اين جمله امام حسن خطاب به امام حسين(عليهم السلام) كه فرمودند: « لا يوم كيومك يا اباعبدالله» منافاتي ندارد؟
.
نظرات
فید خبری نظرات این مطلب