• امروز جمعه 31 فروردين 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    اخبار پرسش و پاسخ در زيارت عاشورا در قسمت هايي كه لعن 100 مرتبه و همچنين 100 مرتبه سلام هست آيا حتما بايد 100 مرتبه گفته بشه؟
     
     
     
     

    در زيارت عاشورا در قسمت هايي كه لعن 100 مرتبه و همچنين 100 مرتبه سلام هست آيا حتما بايد 100 مرتبه گفته بشه؟

    نامه الکترونیک چاپ

    به طور كلي زيارت عاشورا عملي مستحب است و در مستحبات حالت بايدي و حتم وجود ندارد. در اينگونه اعمال به هر مقدار كه انسان اهتمام بورزد از ثواب و نورانيت كه نتيجه عمل است بهره مند مي گردد.
    گفتن صد لعن و سلام در زيارت عاشورا در صورت امكان و با وجود وقت و حال مناسب مستحب است و ثواب بسيار دارد ، ولي واجب نيست، در زمان هاي معمولي گفتن يك باركافي است.
    آيت الله العظمى اراكى:
    يكى از ملازمان ايشان نقل نموده كه برنامه معظم له ايـن بـود كه هر روز بالاى بام مـى رفتند و به حالت ايستاده به خـوانـدن زيارت عاشورا مـى پرداختند و صد لعن و صـد صلـوات(سلام)كه در زيارت عاشـورا وارد شده است مقيد بـودند بطـور كامل قرائت كنند و ايـن برنامه ايشان به هميـن نحـو يعنى بالاى بام و رو به قبله حتى در روزهاى برفى و سرد هم بدون كـم و كاست ادامه داشت تا موقعى كه توانايى جسمى داشتند.)

    صد لعن و صد سلام در زيارت عاشورا لازم نيست در يک مجلس به جا آورده شود، بلکه مي توان آن را با فاصله و به تدريج در طول روز خواند، يعني مي توان مثلا صبح زيارت عاشورا را شروع کرد وقتي به لعن زيارت رسيديم، صد لعن را مي توان در طول روز به تدريج انجام داد تا نوبت به صد سلام برسد و آن را نيز با فاصله و به تدريج مي توان انجام داد و بعد از سلام، بقيه زيارت را خوانده و در پايان دو رکعت نماز زيارت به جاي آوريم. در روايتي راهي آسان تر براي خواندن زيارت عاشورا وارد شده و آن اين است که: شروع به خواندن زيارت عاشورا مي کنيم، وقتي به لعن رسيديم، لعن را مي خوانيم تا به جمله «اللهم العنهم جميعا» مي رسيم و فقط همين جمله را صد بار مي گوئيم. وقتي به سلام رسيديم، سلام را مي گوئيم تا به جمله «السلام علي الحسين و علي علي ابن الحسين و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين» مي رسيم و تنها اين جمله را صد بار مي گوئيم و بعد بقيه زيارت را مي خوانيم. به هر حال اگر نذر شما با صيغه شرعي خوانده شد بايد صد لعن و صد سلام را بخوانيد چون جزء زيارت است و اگر در وقت نذر نيتتان اين نبوده که صد لعن و سلام به دنبال هم خوانده شود مي توانيد آن را با فاصله به جا آوريد هر چند تا شب طول بکشد.

    خواندن آن با يك مرتبه لعن و سلام با نماز زيارت به نيت استحباب ظاهرا بلا اشكال است. همچنين بنا به نقلي از حضرت عسكري(ع) مي توان به جاي صد مرتبه لعن پس از يك مرتبه خواندن آن نود و نه بار گفت «اللهم العنهم جميعا» و يا جاي صد مرتبه سلام پس از يك بار سلام نود و نه بار قسمت آخر آن «السلام علي الحسين» تا آخر را تكرار كرد.

    منبع: پرسمان دانشجويي

    .