• امروز پنجشنبه 30 فروردين 1403
  •  
     

    شرکت شمسا

    مشكلات ناشی از ناامنی و نبود اماكن اقامتی و حمل‌ونقل، تغذیه‌ نامناسب و قیمت‌های كنترل‌نشده، سازمان حج و زیارت را بر آن داشت...
    ادامه...

     
     
     
     

     


     
     
    اخبار پرسش و پاسخ امام محمد باقر(ع) مي فرمايند: اول زيارت عاشورا را پس از «بسم الله الرحمن الرحيم» با «الله اكبر» شروع كنيد؛ فلسفه آن چيست؟
     
     
     
     

    امام محمد باقر(ع) مي فرمايند: اول زيارت عاشورا را پس از «بسم الله الرحمن الرحيم» با «الله اكبر» شروع كنيد؛ فلسفه آن چيست؟

    نامه الکترونیک چاپ

    در پاسخ به این پرسش به چند نکته توجه فرمایید:
    1. معمولا در آغاز دعاها و زیارات دستور ذکر مانند تکبیر و تسبیح و تحمید داده شده است و این اختصاصی به زیارت عاشورا ندارد. در ابتدای زیارت جامعه کبیره که از معتبرترین و پر محتوا ترین زیارات شیعه است دستور 100 تکبیر قبل از شروع به زیارت داده شده است.
    2. مرحوم مجلسی اول(پدر مرحوم محمد باقر مجلسی) که از علمای بزرگ و طراز اول شیعه است در مورد علت گفتن ذکر تکبیر قبل از زیارت جامعه کبیره می فرماید: علت گفتن این تکبیرات این است که اکثر طبع ها به غلو گرایش دارند و این تکبیرات برای جلو گیری از غلو در مورد معصومین(ع) و غفلت از بزرگی و عظمت خداوند است.
    3. گفتن اذکاری مانند تکبیر و تسبیح و تحمید دل انسان را برای خواندن دعا و زیارت آماده می سازد و از تفرقه و غفلت خارج می سازد و به توحد و تمرکز سوق می دهد.
    4. آغاز دعا و زیارت با ذکر خدا و یاد او بیانگر این مطلب است که زیارت و یاد اولیای الهی از یاد خدا جدا و بریده نیست و اشاره به این نکته دارد که اولیایش مظهر اسما و صفات او و آیینه دار کمالات و فضیلت های الهی می باشند و یاد و ذکر آنها عین یاد و ذکر خداوند است.

    منبع: پرسمان دانشجويي

    .