صالح آباد (امامزاده صالح)

   
شهر: صالح آباد
استان: ایلام
کشور: ايران

بخش مرزی صالح آباد از توابع شهرستان مهران است که در 37 کیلومتری جنوب غربی ایلام و 45 کیلومتری شمال مهران واقع شده و جاده مهم ایلام – مهران از آن عبور می کند. صالح آباد در دوران دفاع مقدس عقبه دو جبهه میمک و مهران بود و در سال های جنگ بیشترین نقش را در پشتیبانی این سرزمین ها ایفا کرد و در طول جنگ بارها هدف هواپیماهای عراقی قرار گرفت.
پس از اینکه ایران قطعنامه 598 را پذیرفت، ارتش عراق از محورهای ترساق – میمک – صالح آباد و مهران وارد عمل شد و برای اولین بار صالح آباد را اشغال کرد. اما با اقدام گردانهای مردمی و کمک عشایر، 24 ساعت بعد، عراقی ها در دشت گلان و تنگه گرمه به محاصره افتادند و سازمان متجاوزان فرو پاشید و با از دست دادن تجهیزات و به جا گذاشتن کشته ها و مجروحان بسیار، از کوره راه ها گریختند و صالح آباد آزاد شد.

امامزاده علی صالح در داخل شهر صالح آباد قرار گرفته، میعادگاه و عبادتگاه رزمندگان و از عوامل تجدید روحیه آنان در طول جنگ بود. با شروع تجاوز دشمن مرکز پشتیبانی سپاه و ارتش در جوار این امامزاده راه اندازی شد و بارها آماج بمباران و آتش توپخانه دشمن قرار گرفت. در آخرین تجاوز ارتش عراق در مرداد 1367 این امامزاده اشغال شد، لیکن هیچ آسیبی ندید و مردم و رزمندگان اسلام بلافاصله آن را آزاد کردند.

نمایش نقشه
مجموعه تصاویر
نمايش اسلايدي