مسجد جامع کوفه

   
شهر: كوفه
استان: نجف
کشور: عراق
وبگاه:  http://www.masjed-alkufa.net

يکي از چهار مسجد مهم و مقدّس جهان اسلام (پس از مساجد مکه، مدينه و بصره) است. اين مسجد نخستين ساختمان شهر جديد التأسيس کوفه در سال 17هـ .ق . بود. مسجدي است مربع به طول 110 متر و عرض 116 متر، صحني وسيع و بدون سقف و ديواري عظيم و مرتفع دارد؛ همانند برج و باروهاي شهرهاي کهن، که در دوران عضدالدوله ديلمي ساخته شده است. اين مسجد گنجايش چهل هزار نفر را دارد.

جايگاههاي مقدس درون مسجد کوفه:
* ستونها و محرابهاي هفت گانه، اين محرابها، محلّ نماز گزاردن برخي از معصومان و پيامبران(عليهم السلام)مي باشد.
* دکة القضاء، سکويي است که بنابر روايات، جايگاه قضاوت حضرت اميرالمؤمنين بوده است و در شمال شرقي مسجد قرار دارد.
* بيت الطشت، در مجاورت دکة القضاء است و جايگاهي است که در آن يکي از معجزات حضرت علي(عليه السلام) به وقوع پيوست که تفصيل آن در «مفاتيح الجنان» آمده است.
* محراب اميرالمؤمنين، که محل شهادت آن حضرت نيز مي باشد. اين محراب در ميانه ديوار جنوبي مسجد قرار دارد و در سمت راست آن جايگاه شبستان بزرگ ديگري است که بنابر برخي روايات، آنجا محراب و محل شهادت علي(عليه السلام) است.
* محل به گِل نشستن کشتي نوح، که فضاي گودي است درميانه مسجد. بنابر روايات، کشتي حضرت نوح(عليه السلام)پس از مدتها سرگرداني، در اين نقطه به خشکي رسيده است.
* باب الثُعبان(يا دروازه اژدها)، يکي از دروازه هاي نخستين و کهن مسجد کوفه است که در ميانه ديوار شمالي مسجد قرار دارد و در اينجا يکي از معجزات اميرالمؤمنين علي(عليه السلام) ظاهر شده است.

درباره مسجد كوفه

نمایش نقشه
ارسال نامه

reload.gif