شهر مهران

چاپ

شهر مهران - امامزاده حسن شهر مهران مرکز شهرستان مهران از توابع استان ایلام مي باشد و در زمینی بسیار حاصلخیز بنا شده است. موقعیت جغرافیایی آن" N33 06.793 E46 09.535" می باشد.
مردم مهران شیعه اثنی عشری بوده و جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۶ حدود ۱۳۷۰۰ نفر بود. نژاد مردم مهران کرد فیلی و زبان آنها کردی است. شغل غالب مردم آن کشاورزی است و محصول کشت بسیار کشاورزان گندم می‌باشد.
اغلب مردم مهران دارای بستگان زیادی در شهر بدره هستند که با آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران از دیدن هم محروم شدند و تا سقوط صدام ادامه داشت.
بعد از بازگشایی مرز مهران، شهر کوچک مهران محل تردد روزانه ده‌ها هزار نفر مسافر شد که رونق زیادی به این شهر دادند. اکنون با فعالیت گمرک مهران در مرز بهرام‌آباد که بزرگ‌ترین گمرک خاکی کشور است روزانه حجم بالایی از کالا از ایران به عراق صادر می‌شود که عمده این کالاها شامل سیمان و مصالح ساختمانی و میوه می‌باشد همچنین روزانه در حدود 3500-5000 زائر با عبور از مهران وارد خاک عراق می شوند.
شهر مهران یکی از شهر های مرزی مذهبی کشور است ، امام زاده سید حسن ابن موسی کاظم(ع) برادر امام رضا (ع) در 5 کیلومتری شهر مهران و یکی از قطب های زیارت این شهر محسوب می گردد، امام زاده علی صالح دربخش صالح آباد و 45 کیلومتری شهر مهران و در جاده ایلام - مهران قراردارد.

ب) شهر مهران در دوران دفاع مقدس
سرزمین مهران به دلیل اهمیت و موقعیتش در جلگه بین النهرین، در دوره های مختلف تاریخی نبردهای مهمی را پشت سرگذاشته است و از هنگام روی کار آمدن حزب بعث عراق در سال 1347، همواره مورد طمع آن رژیم بود.
پاره ای از درگیری های حکومت عراق با ایران در دوره پهلوی بر سر تصاحب این دهلیز صوت گرفت و ارتفاعات مهم آن چند بار اشغال شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز قوای رژیم بعث بارها به نقاط مرزی مهران تجاوز کردند و بعد از آغاز رسمی جنگ تحمیلی، مهران را چهار بار به اشغال در آوردند که بار اول طی عملیات والفجر 3، پس از 35 ماه اشغال و بار دوم در سال 1365 با عملیات کربلای 1 پس از دو ماه اشغال، این شهر آزاد شد. در آخرین سال جنگ، مهران دوبار دیگر، در فاصله ای کوتاه اشغال شد.

.